Allt om oljebyten

Posted by admin on September 16, 2014
Bilar

Att motoroljan fyller en viktig funktion vet nog alla men få vet nog varför eller hur man använder den så bäst som möjligt.

Funktion

Motorer är mekaniska bestar där delar konstant är i rörelse och gnids mot varandra. Oljans funktion är att förhindra (eller rättare sagt förminska) motorslitage. Den sprids och smörjer motorns alla viktiga delar och hjälper på grund av det även med att sluta tätt mellan cylindrarna och kolvarna. Andra viktiga funktioner är att den till viss del kyler ner motorn, håller motorn ren och förhindrar korrosion.

mekaniker kollar oljan

Byta olja

Exakt hur ofta man bör byta olja på sin bil varierar mellan märke och modell. Kontrollera tillverkarens rekommendationer och utgå från det. Körs bilen mestadels kortare sträckor kan den behöva bytas oftare och även om man inte kommer upp i den körsträckan som tillverkaren rekommenderar bör man ändå byta oljan en gång per år.

När du tömmer eller kollar oljan märker du snabbt att den blivit svart. Detta beror på att rester (med andra ord sot) från förbränningen av bränslet skrapas ner av kolvarna och förs på det sättet in i oljan. Det handlar inte om stora mängder sot som behövs för att svärta ner oljan och det är absolut inte något farligt.

Olika oljor

Det finns huvudsakligen två typer av oljor samt blandningar där emellan. Den klassiska mineraloljan är vältestad och billig men de flesta experterna föreslår idag syntetisk olja. Syntetisk olja har fler delmoment i sin tillverkningsprocess och kostar på grund av det också mer än mineralolja. Den har dock ett antal fördelar så som lägre bränsleförbrukning och längre livslängd. Detta gör det helt klart värt det att välja den lite dyrare syntetoljan framför mineralolja. Båda oljorna går att blanda så det är ingen fara att byta men man får självklart inte alla av den syntetiska oljans fördelar om mineraloljehalten är för hög. En bra översikt över vilka typer av olika oljor kan du finna här.

Faran med kallstarter

Bland det sämsta man kan göra om man bryr sig om sin motor är kallstarter. Motorn är då inte skyddad av smörjningen som den borde och restprodukter från förbränningen får ligga kvar på metallytorna vilket i sin tur leder till korrosion. Det kan ta flera minuter innan motorn och smörjningen fungerar som den ska. Låt motorn gå i en halv minuter eller så för att minska slitaget på motorn innan du kör iväg försiktigt.

Lever och kör du i ett område med kalla vintrar kan en tunn olja vara att föredra. De är till stor hjälp för motorn vid kallstarter.

Oljeförbrukning

Precis som hur ofta du skall byta oljan varierar också oljeförbrukningen. Vissa dricker väldigt mycket olja medan andra knappt förbrukar någon alls. Håll dock alltid utkik efter plötsliga förändringar i oljeförbrukningen. Om det plötsligt behövs mer olja kan det betyda att det finns något mekaniskt problem.